top of page
  • Twitter
  • Youtube

פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה

منتدى محاضري القانون من أجل الديمقراطية

The Israeli Law Professors’ Forum for Democracy

פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה

منتدى محاضري القانون من أجل الديمقراطية

The Israeli Law Professors’ Forum for Democracy

הדין בעניין מועמדות של שופטים לנשיאות בית המשפט העליון כשהם אינם מעוניינים בתפקיד

אם אכן נכונים הפרסומים לפיהם כוונתו של השר לוין לדון בוועדה לבחירת שופטים בהתנגדויות מטעם הציבור לבחירה לתפקיד הנשיא בשופטים שאינם מעוניינים בתפקיד, עמדת פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה, שהדין הוא שהוועדה אינה רשאית לדון במועמדות של שופטים שמסרו שאינם מעוניינים לכהן בתפקיד, וזאת ממספר הטעמים.


ראשית, אין מקור בדין לכפות על שופט לכהן בתפקיד הנשיא. שנית, משום שמשקיים רוב בוועדה למינוי מועמד מסוים לנשיא, ניסיונו של השר לוין לכפות דיון בעניינם של מועמדים שאינם מעוניינים בתפקיד, עולה כדי שימוש לרעה בסמכותו כיו״ר הוועדה, שנובע משיקולים זרים. שלישית, במישור המעשי, הדיון בהתנגדויות למינויים של מועמדים שהצהירו שאינם מעוניינים בתפקיד, צפוי לעכב את ההחלטה בדבר בחירת נשיא קבוע לבית המשפט העליון. זאת בניגוד לאינטרס הציבורי, על פיו מצווה השר לוין להפעיל את סמכויותיו כיו״ר הוועדה, לא כל שכן בנסיבות של שעת חירום לאומית כמו זו שמדינת ישראל מצויה בה.


אם כך, השר אינו רשאי לקיים דיון בהתנגדויות למינוי לתפקיד הנשיא של שופטים שהודיעו שאינם מעוניינים לכהן בתפקיד. במידת הצורך, הוועדה לבחירת שופטים רשאית להכריע בעניין ולחייב את השר להימנע ממהלך זה, שכל כולו, מראשיתו ועד סופו, שימוש לרעה בסמכות.



פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page