פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה מתריע כי קידום הצעת חוק לשכת עורכי הדין (תיקון מס' 46) (דמי חבר), התשפ"ה-2024, הנדונה השבוע בוועדת החוקה, חוק ומשפט, מסכנת באופן ממשי את עצמאות הלשכה ואת אפשרותה לפעול להגנת שלטון החוק. הצעת החוק כוללת הגבלות משמעותיות על דמי החבר שהלשכה רשאית לגבות ועלולה לשבש את אפשרותה של הלשכה לקיים את פעילותה הציבורית, לרבות הבעת דעה על הליכי חקיקה וארגון השתלמויות מקצועיות לחברי הלשכה. סעיף 1 לחוק לשכת עורכי הדין קובע כי הלשכה "תשקוד על רמתו וטהרו של מקצוע עריכת הדין וכן תפעל למען הגנה על שלטון החוק, זכויות האדם וערכי היסוד של מדינת ישראל". הצעת החוק שבנידון מהווה ניסיון ברור של הממשלה לסכל את פעילות הלשכה לתכליות אלה, ומטרתה להעצים עוד את כוחה של הממשלה ולהחליש עוד את מערך האיזונים והבלמים ושלטון החוק במדינת ישראל.
בנוסף, הצעת החוק עולה כדי התערבות פוליטית בוטה בבחירות הדמוקרטיות שנערכו בקרב ציבור עורכי הדין בישראל. ההצעה מבקשת להחליש בצורה משמעותית את מעמדה של המועצה הארצית – הגוף הנבחר הארצי של הלשכה. היא מבקשת לקבוע מבנה חריג של קבלת החלטות בנושאים תקציביים – חריג הן ביחס לשוק הפרטי והן ביחס לרשויות מינהל – בכך שהיא מתנה החלטות תקציביות רבות של הגוף הנבחר הארצי של הלשכה (המועצה הארצית) בהסכמת כל יושבי ראש הוועדים המחוזיים. מנגנון זה עלול להביא לשיתוק פעילותה של הלשכה ובכך לפגוע ברמת מקצוע עריכת הדין ובתפקוד הלשכה.
לפיכך, עמדת הפורום היא כי אין לקדם את החקיקה בנוסחה הנוכחי. הפורום חוזר ומדגיש שבחינה של רפורמה מבנית באופן הפעולה של מוסד מרכזי בשמירה על שלטון החוק – כמו לשכת עורכי הדין – חייבת להתבצע בהליך שקול, מכיל ואחראי, הכולל שמיעה של כל בעלי העניין, שקילה של התוצאות השונות הצפויות, שהות מספקת לבחינת חלופות, והגנה על צפיות והסתמכות. יתרה מכך, גם אם תאומץ רפורמה מבנית באופן הפעולה של מוסד שכזה, עליה לחול רק בתחולה נדחית – ובהקשרה של הלשכה, רק החל מהבחירות הבאות למועצה הארצית ולוועדי המחוז.
לקריאת הנוסח המלא של עמדת הפורום ראו:
Comments